Wil jij jouw werknemers goed verzorgen? Dan moet jouw personeelsbeleid op punt staan. Een sterk personeelsbeleid is gestoeld op een overzichtelijke personeelsadministratie. Dat is de kern van een goede werkgever. Hoe begin je daar aan?
1. Wettelijke verplichtingen hebben voorrang
Voor alle sectoren wordt er een strenge wetgeving gehanteerd, ook in de bouw. De kans op werkongevallen is groter en vraagt bijgevolg speciale aandacht van de werkgever. Vandaar dat een goede verzekering van al jouw werknemers een minimumvereiste is. Ook een arbeidsovereenkomst zonder gaten is een must. Zowel werkgever als werknemer hebben hier baat bij. Verdiep je in de sociale zekerheid voor de bouwsector in België, zodat je alle verplichtingen nakomt.
2. Goede werknemers groeien niet aan bomen
In de bouwsector heb je nood aan vakmensen en laat die nu net schaars zijn op de arbeidsmarkt. In de bouw is er een redelijk hoog personeelsverloop. Investeer daarom in een retentiebeleid: het behouden van je goede werknemers. Werknemers die kunnen rekenen op een competitief loonpakket met voldoende extralegale voordelen, zullen eerder geneigd zijn om te blijven. Als werkgever dien je dus op de hoogte te blijven van alle looncomponenten en extra's die je jouw werknemers kan aanbieden. Het aanwerven van nieuwe werknemers kost immers veel tijd en geld. Daarenboven komt er een grote portie papierwerk bij kijken.
3. Veiligheid en bescherming bieden garanties
Niemand wilt zijn leven wagen tijdens zijn jobuitoefening. De bouwsector staat bekend om zijn risico's. Naast de werkongevallenverzekering, zijn beschermingsmiddelen ook een must: helmen, veiligheidsbrillen en werkhandschoenen zijn noodzakelijk. Zo creëer je een veilige werkplek voor jouw werknemers en beperk je ook de risico's voor jou als werkgever. Dat bespaart je heel wat administratie achteraf.
4. Registreren schept orde
Bij personeelsadministratie is chaos de grote boosdoener. Door op elk moment goed te registreren, win je niet alleen tijd, maar vermijd je ook boetes. Zoek een systeem waardoor je gemakkelijk alle verplichtingen omtrent Dimona-aangiftes, Limosa-aangiftes en Checkinatwork kan registreren en controleren.
Met deze 4 bouwstenen kan je alvast jouw personeelsadministratie en -beleid herbekijken en de nodige aanpassingen doen.
Wil jij niet wakker liggen van jouw personeelsadministratie? Ontdek hier de mogelijkheden van BuildDoc, het platform voor administratieve vereenvoudiging.